Powered By Blogger

چهارشنبه، دی ۰۲، ۱۳۸۸

واكنش كاخ سفيد به اظهارات احمدي نژاد : 9 روز وقت داريد !

"رابرت گيبس" سخنگوي كاخ سفيد روز گذشته در واكنش به اظهارات محمود احمدي نژاد در سفر روز گذشته وي به شيراز ، گفت ايران تنها 9 روز ديگر (تا پايان ماه دسامبر) براي پاسخ به پيشنهاد گروه 1+5 درباره برنامه هسته اي خود زمان دارد.

به گزارش عصر ايران و به نقل از سي ان ان، گيبس در اين باره گفت:" محمود احمدي نژاد مي تواند ضرب الاجل تعيين شده براي ايران را به رسميت نشناسد اما اين ضرب الاجل از سوي جامعه جهاني بسيار جدي گرفته شده و آخرين فرصت ايران به حساب مي آيد."

گيبس افزود: ماه دسامبر ضرب‌الاجل واقعي پيش روي جامعه جهاني براي تحريم‌هاي احتمالي جديد عليه ايران و برنامه هسته‌اي اين كشور خواهد بود.

سخنگوي كاخ سفيد با تاكيد مجدد بر عمل ايران به تعهداتش افزود: در صورتي كه جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود در زمينه برنامه هسته اي عمل نكند با واكنش جامعه جهاني روبرو خواهد شد."

گيبس با اشاره به اينكه ايران در نهايت بايد خود درباره آينده برنامه هسته اي اش تصميم بگيرد گفت: در صورتي كه ايران به تصميمي در اين باره نرسد ايالات متحده و ديگر اعضاي گروه 1+5 آماده اند كه گزينه هاي ديگر را در قبال ايران به مورد اجرا در آورند.

وي افزود از هم اكنون واشنگتن مقدمات گزينه دوم ( تحريم ) در قبال ايران را آغاز كرده است.

سناي آمريكا در هفته هاي اخير چند لايحه تحريمي عليه ايران را به تصويب رساند كه براي اجرايي شدن تنها بايد به امضاي رييس جمهور اين كشور برسد . اين تحريم ها حوزه انرژي، بانكي، تحريم شركت هاي خارجي و ديگر تحريم هاي شركت هاي وابسته يا نزديك به برخي نهادهاي نظامي در ايران را شامل مي شود.

محمود احمدي‌نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه در جريان سفر خود به شهر شيراز و در سخنراني خود در جمع مردم استقبال كننده از وي، هرگونه ضرب‌الاجل براي پذيرش پيشنهاد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را رد كرد و گفت:" آنها گفته‌اند به ايران تا پايان سال ميلادي مهلت داده‌ايم. آنها كي هستند؟ ما به آنها فرصت داده‌ايم."

ايالات متحده پيش از اين بارها اعلام كرده است كه ايران تنها تا پايان ماه دسامبر جاري براي پاسخ به پيشنهاد گروه 1+5 درباره غني سازي اورانيوم در خارج از ايران فرصت دارد.

ايران اعلام كرده كه با هر گونه غني سازي با خارج از كشور مخالف است و تنها در صورتي اورانيوم غني شده خود را با ميله هاي سوخت براي استفاده در راكتور تحقيقاتي تهران معاوضه مي كند كه اين كار به صورت پاياپاي و همزمان و در نقطه اي از كشورمان انجام شود.

با اين حال كشورهاي گروه 1+5 به ويژه چهار كشور آمريكا، بريتانيا، فرانسه و آلمان اصرار دارند تا پيش از تحويل گرفتن ميله هاي سوخت، ايران اورانيوم غني شده ( 3.5 درصد ) خود را نخست براي غني سازي 20 درصد به روسيه و سپس براي تبديل آن به ميله هاي سوخت به فرانسه بفرستد.

ايران مي گويد به كشورهاي غربي اعتماد ندارد و حاضر نيست حاصل فعاليت چند ساله خود در زمينه غني سازي اورانيوم را يكجا به خارج از كشور بفرستد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر