Powered By Blogger

یکشنبه، آذر ۲۹، ۱۳۸۸

واكنش مراجع، احزاب و شخصيت‌ها به درگذشت آيت‌الله منتظري


گروهي از مراجع تقليد شيعه، احزاب اصلاح طلب و چهره هاي سياسي در ايران به درگذشت آيت الله حسينعلي منتظري واكنش نشان داده اند.

آيات يوسف صانعي، عبدالكريم موسوي اردبيلي، لطف الله صافي گلپايگاني، محمدعلي دستغيب و اسدالله بيات زنجاني از ميان مراجع شيعه تا كنون پيام هاي تسليت صادر كرده اند.

همچنين سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي (ادوار تحكيم وحدت) از ميان احزاب اصلاح طلب ايران، در مورد درگذشت آيت الله منتظري اطلاعيه صادر كرده اند.

محمد خاتمي، رئيس جمهوري پيشين ايران و از رهبران جناح مخالت دولت اين كشور هم در پيامي، با اشاره به "رنج ها، دربدري ها، زندان ها و شكنجه ها"يي كه آقاي منتظري براي "دفاع از ميهن و مردم" متحمل شده بود، نوشت: "فقدان اين عالم رباني براي اسلام و تشيع و به خصوص حوزه هاي علميه خسارتي بزرگ است".

سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، يكي از تشكل هاي اصلي جناح اصلاح طلب ايران هم در اطلاعيه اي كه صادر كرده، از "حق گرايي، صراحت و شجاعت" او تجليل كرده است.

آقاي منتظري در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوري در ايران، از معترضان و رهبران جنبش اعتراضي حمايت مي كرد.

در اطلاعيه سازمان مجاهدين انقلاب آمده است: "چه تأسف بار است از دست دادن عالمي چون او در زمانه اي كه بيش از هر زمان ديگري به وجودش نيازمند بوديم".

سازمان دانش آموختگان ايران اسلامي هم در اطلاعيه خود آيت الله منتظري را "مبارز نستوه" خوانده است كه "همواره مورد غضب و كينه استبداد بوده و سال ها حبس و حصر را در اين راه" تحمل كرد.

اين سازمان از آقاي منتظري به عنوان "تنها كسي كه در مسير دفاع از حقوق انسان ها، قدرت را وانهاد"، تجليل كرده است.

آيت الله صانعي نيز در پيام تسليت خود، آيت الله منتظري را "اسوه ايستادگي" خوانده و درگذشت او را به "همه ملت هاي آزاده" تسليت گفته است.

همچنين آيت الله موسوي اردبيلي در پيامي با اشاره به مبارزات آقاي منتظري با حكومت پادشاهي پهلوي، درگذشت او را "ضايعه بزرگ" خوانده است.

آيت الله صافي گلپايگاني كه از مراجع محافظه كار محسوب مي شود نيز با صدور پيامي، درگذشت آيت الله منتظري را به اعضاي خانواده او تسليت گفته است.

آيت الله محمدعلي دستغيب، مرجع شيعه مقيم شيراز كه پس از انتقادات اخيرش به شيوه برخورد حكومت با اعتراضات پس از انتخابات ايران تحت فشار قرار گرفته است هم در پيامي درگذشت آقاي منتظري را تسليت گفته است.

همچنين آيت الله اسدالله بيات زنجاني با انتشار پيامي درگذشت آقاي منتظري را آسيبي جبران ناپذير دانسته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر