Powered By Blogger

سه‌شنبه، دی ۰۸، ۱۳۸۸

طرح هاي اصلاح انحراف تونل مترو اصفهان نهايي شد


شوراي شهراصفهان دو طرح را براي اصلاح انحراف تونل مترو اين شهر با هدف وارد شدن كمترين آسيب به سي وسه پل نهايي كرد.

در شهريور ماه گذشته اعلام شد كه تونل شرقي در مترو اصفهان از مسيرش منحرف شده و حتي خبرگزاري ميراث فرهنگي ايران گزارش كرد كه تونل شرقي، پس از گذشتن از زير زاينده رود با انحراف از مسير، در كنار سي و سه پل در حدود ۴۰ متر به اشتباه حفاري شده است.

بنا بر اين گزارش در واگن هاي حمل خاك حفاري شده، "مصالح غيرمعمول مشاهده شده كه به قسمتي از پي يك سازه شباهت دارد و اين احتمال مي رود كه دستگاه حفار، در اثر انحراف از مسير، با ورودي جنوبي سي و سه پل برخورد كرده است و مصالح غيرعادي قسمتي از پي سي و سه پل باشد."

حالا عباس رسولي ها، رئيس شوراي شهر اصفهان به خبرگزاري مهر گفته است: "شوراي شهر اصفهان براي خارج كردن دستگاه حفاري از تونل مترو و اصلاح انحراف آن هشت روش را بررسي كارشناسي كرد كه در نهايت دو روش نهايي شده است."

وي با اشاره به تاكيد همه اعضاي شورا در انتخاب روشي كه كمترين خطر را براي سي و سه پل داشته باشد، يكي از اين روش ها را برگشت دستگاه حفاري از مسير منحرف شده به عقب و روش ديگر را ايجاد يك حفره بر روي سطح زمين و خارج كردن دستگاه و اصلاح انحراف آن بر شمرد.

در پي اعلام خبر انحراف مسير مترو در شهريور ماه، عبدالجواد زعفراني، رئيس "سازمان قطار شهري اصفهان و حومه"، خبر انحراف دستگاه حفاري تونل شرقي خط شمال به جنوب را در نزديكي سي و سه پل تاييد كرد. او اين انحراف را ناشي از نقص فني در دوربين دستگاه حفاري دانست.

با انتشار اين خبر در رسانه ها، حفاري در اين مسير متوقف مانده است اما دستگاه حفاري در زير زمين باقي مانده است و خارج كردن آن با مشكلاتي رو به رو شده است.

كارشناسان معتقدند كه به دليل نزديكي دستگاه به پي هاي سي و سه پل، خطر آسيب جدي به اين پل كه قدمتي چهارصد ساله دارد و اثري منحصر به فرد از دوران صفوي است، وجود دارد.

اما عباس رسولي ها خطر حفر گودالي براي بيرون آوردن دستگاه حفاري (تي، بي، ام) را رد كرد و گفت: "فاصله دستگاه با سي وسه پل حدود ۴۰ متر است كه به نظر نمي رسد اين فاصله براي پل خطري داشته باشد."

رئيس شوراي شهر اصفهان گفت كه هزينه اجراي اين روش ها بر عهده پيمانكار است و در نهايت طي يك ماه آينده روش نهايي براي ادامه مسير تونل معلوم خواهد شد.

عمليات ساخت مترو اصفهان چندين بار مورد اعتراض كارشناسان و فعالان ميراث فرهنگي قرار گرفته است.

بر اساس اين اعتراض ها "امكان حفاري تونل مترو در منطقه تاريخي چهارباغ، بدون آسيب رساندن به بناهاي تاريخي" وجود ندارد.

محمد علي دادخواه، وكيل دادگستري كه در زمينه ميراث فرهنگي فعاليت مي كند پيش از اين شكوائيه اي را براي جلوگيري از احداث تونل مترو در خيابان چهارباغ اصفهان ثبت كرده بود كه با مخالفت دادستان اصفهان رو به روشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر