Powered By Blogger

شنبه، دی ۱۲، ۱۳۸۸

ايران هم براي تأمين سوخت به غرب اولتيماتوم داد



‌ايران روز شنبه هشدار داد اگر غرب نسبت به تأمين سوخت رآكتور اتمي تهران تا پايان ماه ژانويه به توافقي با ايران دست نيابد، ايران خود نسبت به توليد سوخت هسته‌اي اين رآكتور تحقيقاتي اقدام مي‌كند.

منوچهر متكي، وزير خارجه، روز شنبه به تلويزيون دولتي ايران گفت غرب بايد تصميم بگيرد كه يا پيشنهاد ايران درباره تأمين سوخت را ‌بپذيرد يا ايران خود براي تأمين سوخت اتمي‌اش اقدام خواهد كرد.

منوچهر متكي تأكيد كرد كه غرب يك ماه مهلت دارد تا تصميم‌گيري كند و در غير اين صورت ايران نسبت به توليد اورانيوم با غناي بالا اقدام مي‌كند.

كشورهاي غربي تا پايان سال ۲۰۰۹ به ايران مهلت داده بودند با پيشنهاد وين موافقت كند؛ برپايه اين پيشنهاد كه ايران پيش از اين به طور اصولي آن را پذيرفته بود، تهران ۱۲۰۰ كيلوگرم از اورانيوم ۳،۵ درصد غني‌شده خود را مي‌بايست در يك محموله به روسيه مي‌فرستاد و درقبال آن مقدار كمتري اورانيوم ۲۰ درصد غني‌شده براي استقاده در رآكتور تهران تحويل مي‌گرفت.

تهران سرانجام پس از چند ماه به تأخير در پاسخگويي، پيشنهاد غرب را رد كرد و در برابر، پيشنهاد داد كه اورانيوم غني‌شده خود را به‌جاي روسيه، به جزيره كيش بفرستد و مبادله سوخت در آن جزيره صورت بگيرد و نه در خارج كشور.

كشورهاي غربي و دولت آمريكا با اين پيشنهاد مخالفت كرده و ايران را تهديد كرده‌اند كه با دور جديد تحريم‌ها در شوراي امنيت سازمان ملل متحد روبه‌رو خواهد شد.

در حالي كه آمريكا و متحدان اروپايي‌اش در تلاشند حمايت روسيه و چين را براي اعمال دور تازه تحريم‌ها عليه ايران جلب كنند، از ماه‌ها پيش در كنگره آمريكا، اقداماتي براي اعمال تحريم‌هاي گسترده‌تر ايالات متحده عليه ايران در حال انجام است.

مجلس نمايندگان و سناي آمريكا به ويژه براي تحريم‌ صادرات بنزين به ايران طرح داد‌ه‌اند؛ كالايي كه ايران ۴۰ درصد از نياز خود را از طريق واردات تأمين مي‌كند.

هري ريد، رهبر جناح اكثريت در سناي آمريكا، در روزهاي پاياني سال ۲۰۰۹ اعلام كرد كه مصمم است طرح تحريم شركت‌هاي صادركننده بنزين به ايران به رأي گذاشته شود.

هري ريد، سناتور دموكرات در اين باره گفته بود: «مايلم همه بدانند كه خود را ملزم مي‌دانم كه اين طرح پس از اين كه در ماه ژانويه (از تعطيلات) برگشتيم، به رأي گذاشته شود.»

آمريكا افزون بر تحريم‌هاي اعمال شده از سوي شوراي امنيت، به طور يكجانبه فعاليت‌هاي مالي و تجاري جمهوري اسلامي را مورد تحريم قرار داده است تا از اين رهگذر ايران را به ترك غني‌سازي اورانيوم وادارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر